środa, 29 marca 2017

Naznaczeni śmiercią - Veronica Roth




Od jakiegoś czasu nie czytałam dystopii z nurtu young adult. Chociaż jakby o tym pomyśleć to trochę odeszłam w ogóle od nurty young adult/new adult. Przejście między zimą a wiosną jednak wpłynęło na mnie i dobór lektur. Nie, nie oszukujmy się. Dostałam tą książkę w tajemnym boxie od mybookbox a że okładka jest przepiękna postanowiłam sprawdzić tą historię. 


A więc zaczynajmy!


Veronica Roth zasłynęła z serii Niezgodna, która przez jakiś czas wzbudziła ogromne zainteresowanie. Ja przeczytałam jedynie pierwszy tom za drugim podejściem. Obejrzałam w zaciszu domowym chyba dwie części filmu i kompletnie o tym zapomniałam. Chociażby ktoś mnie postawił pod pręgierzem to nie przypomnę sobie nawet dokładnie imion bohaterów i twistów fabularnych. Niestety tamta historia nie zawładnęła ani moim umysłem ani sercem. 


Jak było z nową serią "Naznaczeni śmiercią"? 


Historia jest całkiem w porządku. Autorka rysuje przed nami znowu świat przyszłości/świat alternatywny w którym mamy różne ludy, zamieszkujące różne planety. I jest ta jedna planeta na której mieszkają dwa odmienne ludy. Jedni są dobrzy, cywilizowani, łagodni - nie wiem mi się kojarzą z frakcją przyjaznych, czy jak oni tam się nazywali. Altruiści? W każdym razie na tej planecie również znajduje się imperium totalitarne. Wszyscy mieszkańcy są waleczni, od małego zamiast grzechotką bawią się sztyletami. 


Jak teraz o tym piszę, czy to nie jest dość bardzo podobne do dwóch frakcji z serii Niezgodna? Pisząc jednak bloga można jednak odkrywać nowe horyzonty. 


Wydaje mi się, że ta baza jest nieco podobna. Tak z tego co pamiętam (jak przez mgłę) z poprzedniej serii autorki. Bohaterów nie porównam bo pamiętam tylko nieco Triss. 


W każdym razie głównymi bohaterami historii są Cyra i Akos. Cyry darem/przekleństwem jest odczuwanie bólu oraz przekazywanie go osobom, które dotknie. Dla brata, który po śmierci ojca został przywódcą ich ludu, jest bronią. To ona ma za zadanie torturować wrogów. 


Z drugiej strony mamy Akosa, syna wieszczki. Porwanego ze swojego domu wraz z bratem i wciśniętego do świata, którego nie rozumie. Żołnierz mimo woli. Jednak Akos ma również moc nurtu, dzięki czemu potrafi blokować inne nurty. 


Czy domyślacie się do czego ta historia zmierza?


Oczywiście Cyra i Akos muszą się poznać. Oczywiście na początku nie mogą się lubić. Jest to logiczne i naturalne ze względu na to w jakiej sytuacji się znajdują. I jakie relacje panują pomiędzy ich ludami. On ma pomóc jej, oczywiście nie z własnej woli. Przymuszony jest przez tyrana jakim jest brat dziewczyny. A ona przyjmuję w pewnym stopniu tą pomoc by nie odczuwać bólu. Zaczyna się od niechęci a później... Dowiecie się sami czytając powieść.



-Zakładasz, że jestem brutalna, bo tak słyszałeś- powiedziałam. -A co ja słyszałam na twój temat? Masz cienką skórę, jesteś tchórzem, durniem?

-Pochodzisz z rodziny Noaveków- odezwał się stanowczym tonem. -Masz brutalność we krwi.
-Nie wybierałam krwi, która płynie w moich żyłach- odparłam. -Tak jak ty nie wybierałeś swego losu. Ty i ja jesteśmy tym, kim nas uczyniono.


Jakie są moje odczucia? Historia jest w porządku. Nie wiem czy zapadnie mi jakoś super w pamięć. Raczej niestety nie sądzę. Brakowało mi czegoś w tej opowieści - może mocniejszego napięcia, lepszego zarysowania sytuacji między ludami, opisu jakie są jeszcze planety. Bo tak naprawdę w książce poznaliśmy jeszcze jedną planetę na której królowała woda. Zabrakło mi również głębi bohaterów. Wiemy, że bohaterka odczuwa ogromny ból a sprawianie bólu innym jest dla niej traumatyczne. Jednak nie widzimy by to na nią jakoś oddziaływało tak naprawdę. Wszystko jest na takiej płaszczyźnie bardzo powierzchownej. Owszem dobrze się to czyta i bardzo szybko się pochłania tą historie. Jednak gdyby była mocniej rozrysowana byłaby zdecydowanie lepsza. 


Polecam na relaksujący wieczór. Nie będzie nerwów ani żadnego napięcia. Powieść ta jednak w przyjemny sposób płynie, odrobinę ciekawi. Nie uważam by marnowała czas, chociaż pewnie równie szybko ulatnia się z głowy jak z szampana bąbelki. 


Ocena ogólna:
3,5/5


Reakcja:





Informacje szczegółowe:
Tytuł: Naznaczeni śmiercią
Tytuł oryginalny: Carve the Mark
Autor: Veronica Roth
Tłumaczenie: Zuzanna Byczek
Wydawnictwo: Jaguar
Liczba stron: 534
Data wydania: 17.01.2017

/Żaneta

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz